7 dagen per week bereikbaar

Pro deo advocaat

Gratis advies

Werkzaam in heel Nederland

null

06-16167278 whatsapp

0486-423432

Inlichtingenplicht in de bijstand

Auteur
Kyana Natar, jurist sociaal zekerheidsrecht

Terugbetalen uitkering

CONTACTFORMULIER

  • U kunt dit formulier invullen en wij nemen binnen 3/u contact met u op;
  • Uw gegevens en de door u verstrekte informatie zal te allen tijde vertrouwelijk worden behandeld.



    25 januari 2021 – Inlichtingenplicht in de bijstand

    U ontvangt een bijstandsuitkering van de gemeente. Naast dat u iedere maand een bedrag ontvangt, heeft u ook een aantal verplichtingen. Naast het leveren van een tegenprestatie, gepaste arbeid te aanvaarden wil de gemeente ook dat u inlichtingen doorgeeft waaruit blijkt dat u recht heeft op bijstand. Blijkt later dat u niet alle relevante informatie heeft verstrekt, kan dat verregaande gevolgen hebben. Maar welke inlichtingen bent u verplicht aan de gemeente door te geven?

    1. Alle informatie waarmee de gemeente kan bepalen of jij recht hebt op een bijstandsuitkering of niet. Dat betekent informatie over inkomen of vermogen en uw woon- en leefsituatie.
      De bijstand wordt namelijk verleend als ‘gezinsbijstand’. Uw gezinssamenstelling bepaalt de hoogte van de bijstandsuitkering. Bent u getrouwd, heeft u een geregistreerd partnerschap of een voert u een gezamenlijke huishouding, dan geldt de inlichtingenplicht voor zowel u beiden als voor ieder individueel.
    2. Belangrijk is om alles te vertellen tijdens de gesprekken met de gemeente, zoals een nieuwe baan of een extra spaarrekening. Dit om te voorkomen dat u straks voor onplezierige verrassingen staat en de bijstandsuitkering moet terugbetalen.
      De medewerker van de gemeente moet u dit ook duidelijk maken tijdens het gesprek. Daarnaast heeft u ook een eigen verantwoordelijkheid om bij onduidelijkheden, bij de gemeente na te vragen welke relevante informatie u moet aanleveren.
    3. De gemeente moet u ook vertellen hoe en bij wie u deze gegevens moet aanleveren. Het kan zijn zo dat u een contactpersoon bij de gemeente heeft (ook wel uw ‘klantmanager’ genoemd). Bij deze persoon moet u veranderingen in uw situatie doorgeven. Daarnaast kan het zo zijn dat uw gemeente gebruikmaakt van een formulier dat u maandelijks moet invullen. Veranderingen moet u dan via dat formulier doorgeven.

    Aan de hand van de door u verstrekte informatie gaat de gemeente uw recht op bijstand opnieuw beoordelen. Indien de gemeente uw recht op bijstand kan vaststellen, behoud u uw uitkering. Zo niet, dan wordt het recht op bijstand beëindigd.

    Bent u het niet een met het besluit van de gemeente? Dan hebt u zes weken de tijd om bezwaar te maken tegen dit besluit. Het is belangrijk dat u op tijd contact opneemt met onze juristen, die u graag adviseren en zo nodig bijstaan bij het indienen van bezwaar. Zij zullen het juridisch kader (hoofdzakelijk wet- en regelgeving) van de gemeente bekijken en beoordelen.

    Wie zijn wij?

    Bezwaarschriftadvocaat.nl is een gespecialiseerd pro deo advocatenkantoor dat zich landelijk inzet voor mensen met problemen met hun bijstandsuitkering. Het kantoor is ervaren en gespecialiseerd in het maken van bezwaar tegen negatieve besluiten van de gemeente en sociale dienst. De ervaring heeft geleerd dat een goed juridisch onderbouwd bezwaarschrift van een advocaat vaak een oplossing biedt.

    Bezwaarschriftadvocaat.nl maakt voor u pro deo bezwaar. Wij vinden namelijk dat mensen zonder portemonnee of ontnomen bijstandsuitkering ook toegang moeten hebben tot een deskundige advocaat. Bezwaarschriftadvocaat.nl is een onderdeel van Toonen Advocatuur.

    Bel nu met een uitkeringsspecialist:

    Contact

    Laat uw bijstandsprobleem niet liggen, maar laat de bezwaarschriftadvocaat deze aanpakken.

      Door op verzenden te klikken bent u akkoord met onze Privacy Verklaring

      bijstand advocaat
      Advocaat uitkering
      Uitkering stopgezet
      Menu